- 05 sty, 2018
 
Opis materiału
Opis: 
1. Czy edukacja jest dobrem publicznym? Uzasadnij swoje stanowisko. 
Nie, jest dobrem merytorycznym gdyż nie spełnia wszystkich cech dobra publicznego (nieodnawialność, niewykluczalność, niekonkurencyjność). Jest to dobro merytoryczne, ponieważ do korzystania z niego zachęca państwo, ponieważ jest ono użyteczne dla państwa.
2. Stopa bezrobocia rejestrowanego w kwietniu 2015r. wynosiła 11%. Podaj interpretację tego wskaźnika.  
Oznacza to, że w kwietniu 2015r 11% osób, spośród  wszystkich aktywnych zawodowo było bez pracy. 11 osób na 100 pozostawało bez pracy. 
3. Wskaż 4 elementy realizacji sprawiedliwości (ze wskazaniem na poziomą i pionową) w odniesieniu do ubezpieczenia od bezrobocia w Polsce.
a) Pozioma
-> Składka na fundusz pracy płacona jest w wymiarze % od zarobków, bez górnej granicy 
 -> Zasiłek przyznawany jest zgodnie z normą minimalną – trzeba przepracować przynajmniej 365 w ciągu 18 miesięcy by go otrzymać 
-> Każdemu przysługuje równe świadczenie niezależnie od otrzymywanych dochodów, istotny jest czas pracy
b Pionowa:
-> Składka na fundusz pracy płacona jest w wymiarze % od zarobków, bez górnej granicy (ludzie zarabiający więcej zapłacą więcej, a otrzymają takie same świadczenie)
-> 
4. Na czym polega idea flexicurity ? Wskaż cztery jej zalety. 
* łatwość w znajdowaniu nowej pracy
*poczucie bezpieczeństwa w przypadku utraty pracy
*sprzyja podnoszeniu kwalifikacji zawodowych
*pozwala pracodawcą na łatwe zatrudnianie i zwalnianie pracowników
* Rozwijanie się niestandardowych form zatrudnienia 
* Ułatwia znalezienie nowego, dostosowanego do rynku pracy pracownika 
* Zapewnia wysoką 
5. Jak można rozumieć sprawiedliwość poziomą w edukacji (trzy rozumienia) i jakie to rodzi konsekwencje dla działań państwowych 
-> Każdy ma równy dostęp do świadczenia (szkoły publiczne), niezależnie do tego skąd pochodzi. 
-> W szkole każdy ma równe szanse, liczą się jego wyniki (w przypadku stypendium) a nie „zaplecze finansowe”
-> By zaliczyć dany etap w edukacji zostały ustalone normy minimalne (np. by zdać maturę, trzeba otrzymać 30% ze wszystkich 3 podstawowych egzaminów, by zostać magistrem trzeba obronić pracę magisterską).
Przedmiot: 
Zabezpieczenie społeczne
Kierunek: 
Ekonomia
Rodzaj materialu: 
Egzamin
Wykładowca: 
Ratajczak-Tuchołka Joanna
- Zaloguj się albo zarejestruj aby dodać komentarz